Uniform til bunad har vĂŠrt prosessen for mange folkedrakter

Uniform til bunad er forvandlingen som mange bunader har gÄtt gjennom


Knappe mÞnstret som brukes i Telemark bunader et interessant eksempel pÄ at folk skaper sin egen identitet. Folk tilfÞrer draktskikken nye elementer som gjenspeiler viktige symbolverdier. MÞnstrene pÄ knappene til Telemarksbunaden symboliserer blomsten pÄ opiumsvalmuen. Valmue mÞnstrene er identiske med tilsvarende Filigran arbeider som fortsatt er i bruk hos Mong folket i Myanmar og Nord-Thailand.

Telemarksbunadens opiumsvalmuer

Motene i Norge utvikler seg i trÄd med tiden. Det som i utgangspunktet var uniformer gÄr over til Ä bli folkedrakt for deretter Ä bli bunad. Folk skaper sin egen identitet og tilfÞrer draktskikken mange nye elementer som gjenspeiler viktig symbolverdier for folk flest.
Et interessant eksempel er knappe mÞnstrene i Telemark bunaden. MÞnsteret symboliserer blomsten pÄ opiumsvalmuen. MÞnsteret er identisk med Filigran arbeider som fortsatt er i bruk hos Mong folket i Myanmar og Nor Thailand. Hos Mong folket er det fortsatt tradisjon for at fattige utslitte bÞnder ute i provinsen rÞyker opium. Eldre i Mong folket trenger Ä lindre smertene i den nedslitte kroppen etter et liv med fysisk hardt arbeide under fattigslige kÄr. Mong folkets situasjon i dag er ikke sÄ forskjellig fra hvordan folk flest hadde det i det fÞr industrielle bondesamfunnet.

Opiumforbudet i 1852

I Norge kom det forbud mot Ä rÞyke opium i 1852. Dette fÞrte til at det ble slutt pÄ Ä nyte opium rundt om pÄ vertshus i norske byer. Det er spennende at selv om opium ble forbudt levde symbolet pÄ opium videre i norske folkedrakter. Eksemplene er mange pÄ tilsvarende bruk av viktige symboler som gjenspeiles i Norske folkedrakter.

SkottehĂŠrens Tartan mĂžnstre viser ferden fra uniform til bunad

Ser du nÊrmere pÄ mÞnstre brukt i vester til mannsbunader fra Valdres, Østerdal og Gudbransdal kan du gjenkjenne ulike skotske familier sine kilte mÞnstre. Disse kilte mÞnstrene kalles Tartan. Kilt mÞnstre er en viktig del av skotske kultur med rÞtter langt tilbake i historien. Ulike Tartarn mÞnstre finnes i norske folkedrakter. Dette gjenspeiler den status og Êre det mÄ ha vÊrt Ä kunne vise samtiden at man hadde deltatt i motstanden mot skottene. Kampene som fÞrte til at skottehÊren pÄ 300 mann ledet av Kaptein Georg Sinclair ble tilintetgjort sÞr for Otta i Gudbransdalen i 1612.

Skotske uniform mĂžnstre i Norsk bunader

Ser man nÊrmere pÄ mÞnstre brukt i vester til mannsbunader fra Valdres, Østerdal og Gudbrandsdalen kan du kjenne igjen kiltmÞnstre fra flere skotske familier. KiltmÞnstrene kalles Tartan. I skots kultur er kilt mÞnstre en viktig med rÞtter langt tilbake i historien. NÄr ulike Tartarn mÞnstre finnes i norske folkedrakter forteller dette om den status og Êre det mÄ ha vÊrt Ä kunne vise samtiden at man hadde deltatt i motstanden mot skottene. Kampene fÞrte til at skottehÊren pÄ 300 mann ledet av Kaptein Georg Sinclair ble tilintetgjort sÞr for Otta i Gudbrandsdalen i 1612.

David mot Goliat og bĂžnder mot svensker

Hendelsen vakte stor oppsikt ute i Europa. Den Dansk Norske kongen brukte historien om den frie stolte norske bonde sin seier over skottene til Ă„ skaffe penger for Ă„ kunne fortsette krigfĂžringen mot svenskene. BĂžndene ble sammenlignet med ”David sin kamp mot Goliat” som fĂžrte fram til at det gode seiret over det onde. Sannheten er at bondehĂŠrer var sammensatt av erfarne tidligere soldater med lang erfaring fra leiehĂŠrer rundt om i Europa. I motsetning til skottene hadde bondehĂŠren god tid pĂ„ seg til Ă„ forberede et bakhold. Forberedelser som tilintetgjorde mennene til Sinclair. Ingen av skottene fikk beholde livet etter mĂžtet med den norske bondehĂŠren.

Skotsk krigsbytte inspirerte prosessen fra uniform til bunad

Det mÄ ha vÊrt stor stas Ä kunne vise fram en vest laget av kiltstoffet til en fallen skotsk soldat. Det historiske slaget i 1612 mellom skotter og bÞnder viser hvordan prosessen kan vÊre fra uniform til bunad. Historien til slekten var en viktig del av fortellertradisjonen i det gamle norske bondesamfunnet. Fortellingene om forfedrenes kamp mot skottehÊren levde videre sammen med Tartan mÞnstrene fra de skotske soldatene sine kilter. MÞnstre som fortsatt er i bruk i mannsbunader fra Valdres, Østerdalen og Gudbrandsdalen. Bunadene vesten brukes med tilhÞrer en draktskikk fra begynnelsen av 1800 tallet. For meg vitner dette om at symbolverdien i en gjenstand kan leve videre selv om moter og tradisjoner endres over tid.

Lensmannsuniformer og Europas fashion kombineres i forvandlingen fra uniform til bunad

De norske bunadene strekker seg over en periode pÄ minst 300 Är. Bunaden representerer mange ulike former for klesdrakter og moter i Europas historie. Vi skal vÊre stolte av Ä ha skapt en bunadstradisjon basert pÄ ulike klesplagg hentet fra ulike perioder av vÄr felles Europeiske kulturarv.

Det finnes norske bunader som har opprinnelse i senere tids by borger drakter og lensmannsuniformer fra siste del av 1800 tallet. Det er med andre ord grunnlag for Ä kunne hevde at de norske bunadene strekker seg over en periode pÄ minst 300 Är. Bunaden representerer mange ulike former for klesdrakter og moter i Europas historie. Hvorfor har vi akkurat her i Norge beholdt ulike klesdrakter fra forskjellige historiske epoker som nasjonaldrakter? Etter mitt syn har dette sammenheng med fremveksten av en egen norsk identitet utover pÄ 1800 tallet. Slik ser vi hvordan uniformen til lensmannen har blitt med i prosessen fra uniform til bunad.

Egen Norsk identitet og lĂžsrivelse fra Sverige

Resultatet av denne nasjonale bevisstgjÞring ble som vi alle vet lÞsrivelse fra Sverige og opprettelsen av en egen selvstendig Norsk stat i 1905. I gledesrus over Ä ha vunnet vÄr frihet som en selvstendig nasjon vokste behovet for en egen identitet fram. Gamle klÊr ble funnet fram fra stabbur og loft og satt sammen til bunadene vi har kjÊr i dag. Det er ingen tvil om at disse folkedrakter som her ble skapt har vÊrt med pÄ Ä gi norske menn og kvinner en sÊregen nasjonal tilknytning. Denne nasjonalfÞlelsen er det viktig Ä ta vare pÄ. Vi skal vÊre stolte av Ä ha skapt en bunadstradisjon basert pÄ ulike klesplagg hentet fra ulike perioder av vÄr felles Europeiske kulturarv. Mange bunader har sitt opphav i det militÊre og vÊrt gjennom en prosess fra uniform til bunad.

eller sende en e-post til Henning.Kumle@BunadForMenn.no

Komplett bunad fra 32.000,-

Komplett bunad med jakke, bukse, vest, sÞlvknapper, mansjettknapper, halsnÄl, brodert linskjorte, strÞmper, hosebÄnd, silkesjerf, broderte bukseseler og bunadspose. Pris fra kr 32.000,- Det eneste du mangler er sko. Prisen varierer mye mellom bunadsmodellene.


Vi kan fortsatt levere bunad til bryllup sommeren 2020 og konfirmasjon hĂžsten 2020.

Ta kontakt nÄ slik at du har bunad om kort tid.

eller send en e-post til Henning.Kumle@BunadForMenn.no

LÄn bunad gratis mens din bunad blir produsert av vÄre dyktige skreddere og sÞlvsmeder.

Vi tar ikke depositum ved bestilling av bunad, men tar betalt nÄr du har fÄtt bunaden og er fornÞyd med resultatet.

Covid 19, Corona-virus

Her er beskrivelse av Covid 19, Corona-virus tiltakene hos Bunad For Menn. Les mer

Bunad For Menn er best pÄ pris, kvalitet og leveringstid.

Ta mÄl til bunad hjemme i din egen stue

Ta mÄl til bunad hjemme i din egen stue

Bor du utenfor det sentrale Østlandet kan du ta mÄl til bunaden hjemme i din egen stue. Ring Henning pÄ 975 34 439 eller send e-post til Henning.Kumle@BunadForMenn.no for mer informasjon.

BesĂžk bunadsloftet

BesÞk bunadsloftet pÄ Farbergshagen gÄrd i Gaupen, mellom Brumunddal og Moelv. Fra Oslo sentrum til Bunad For Menn pÄ ny motorvei og fartsgrense 110 er kjÞretiden 1 time 20 minutter.


SMART TIPS: Sjekk referansene fĂžr du handler

NÄr du skal handle bunad er det klokt Ä kontrollere referansene til de ulike leverandÞrene. Sjekk mer enn 200 anmeldelser som Bunad For Menn har fÄtt her:

Henning er tilgjengelig alle dager fra 9 til 21 for en hyggelig uforpliktende bunadsprat. Ring Henning nÄ pÄ 975 34 439 eller send en mail til Henning.Kumle@BunadForMenn.no.